Krausz Emma írásai

ASMR – Amikor a suttogó szavak ellazítanak

2020. június 07. - krauszemma

4_1.pngSokan sokféleképpen gondolkodnak az egyre ismertebbé váló ASMR-ról. Egyesek bizarr szokásként tekintenek rá, mások nyugalmat találnak a vezetett meditációban, kellemes hangokban és vizuális élményben. Egy biztos, hogy ez a viszonylag friss jelenség lassan megkerülhetetlenné válik, hiszen egyre több cég felismerte az ASMR lehetőségeit, a reklámokban finom mozdulatokat és zörejeket társítanak egy-egy termékhez, otthonosságot és ellazító érzést keltve a nézőben. De mi is pontosan ez a titokzatos ASMR?

 

 

 

Simogató mozdulatok, gyógyító suttogás, csámcsogás, fejmasszázs, kopogások és esőhangok. Csak néhány címszó, amit a nagyobb videomegosztókon megtalálhatunk, ha beírjuk azt a bűvös szót, hogy ASMR. A választék kimeríthetetlen, változatos, és éppen ezért az ASMR sokszínű kikapcsolódást nyújthat újdonságaival az érdeklődőknek. De mit is jelent az ASMR?

 5_1.pngAz ASMR egy angol mozaikszó (autonomous sensory meridian response), de a jelenséget magát viszonylag nehéz megragadni és megfogalmazni. Többen az ASMR-os videóknak köszönhetően a fej hátsó részén, vagy a test egyik oldalán kellemes bizsergést észlelnek. Ezeket a különböző hallási és látási ingerek összekapcsolásával érik el a videokészítők. A jó ASMR videók jellegzetessége ugyanis, hogy kiváló hangminőséggel, esztétikailag szemrevaló, pasztellszínű vagy minimalista, fekete háttér segítségével teremtik meg a biztonságos légkört a teljes ellazuláshoz. Az ASMR videók hossza is változatos, találkozhatunk rövidebb, pár perces és hosszabb, több órás meditációkkal. Léteznek olyan videók is, amelyeket a munka, tanulás hátteréül használhatunk, fókuszáló hatással bírnak.

 

 

Az ASMR jelensége ugyanakkor megosztó jelenséggé is vált az évek alatt. Sokan ugyanis egyáltalán nem érzékelik, vagy nem ugyanolyan érzésekről számolnak be az ASMR videók hallgatása közben. Valakiben kimondottan kellemetlen érzeteket kelt. Az ASMR hatása, úgy tűnik, nem univerzális, bizonyos embereknek jelentheti a relaxációt. A kutatók jelenleg is keresik a válaszokat, a pozitív élettani hatások mellett a hátrányait is górcső alá veszik.

Sokan társadalmi, környezeti és pszichés szempontokból vizsgálják az ASMR jelenségét. Az ASMR ugyanis nemcsak önmagában népszerű, egyre jellegzetesebbé válnak a különféle szerepjátékok, például találhatunk rögtönzött bolti eladót, de kozmetikust és szeretetteljes motivációs trénert. A videokészítők egyfajta virtuális barátként, támogatókként lépnek fel a hallgatóság előtt, a kötődés elsősorban a hallgató felől jön létre. Ez a kötődés akkor válik problémássá, amikor szexuális töltetű ASMR videókat találunk. Az ASMR-t ugyanis sokan ezekkel az érzéki hangon búgott, túlfűtött videókkal társítják, noha az ASMR közel sem ilyen szándékú – az ASMR csupán a relaxáció egyik lehetősége.

 

6_2.pngAz előző cikkemben meséltem nektek a szorongásomról. Közel egy éve kezdtem el a meditációval pihenni, mert nehezemre vált az alvás és az evés. Az ASMR-ral való találkozásom egy regényajánlóval kezdődött. Kikapcsolt, hogy halkan részleteket olvastak fel a könyvből, esőhangot tettek alá és finoman kopogtattak a fedőlapon. Akkor kerestem rá hasonló jellegű ASMR videókra, mert ezektől ellazultam és könnyebben elaludtam. Innentől kezdve szinte majdnem mindennap hallgatok különféle nyelvű ASMR videókat – angolul, magyarul és olaszul. Mivel régebben is sokszor vihar-, tenger- és esőhangokra meditáltam, most is a hasonló, egyszerű videókat, sokszor kimondottan beszédnélküli videókat keresek. A legjobban a szorongáscsökkentő, légzésre figyelő ASMR-eket szeretem.

 

 

Bár mindenkinek mást jelent az ASMR, az biztos, hogy sok nagyvállalat kihasználja az ASMR adta lehetőségeket. Megfigyelhető a családra, az otthonra, valamilyen életérzésre épülő reklám. Nemrégiben egy Lindt csokoládét mutattak be a nézőknek az ASMR segítségével. Nem is akárhogyan! Közel három percen keresztül, minden részletre ügyelve kínálták a csokoládét. Megbontották a dobozát, a csomagolóanyagán kopogtattak, megtörték a tábla csokit. Természetes, hogy a néző akaratlanul is ellenállhatatlan vágyat érezhet a csokoládé – a márka iránt. Ezt a reklámtrendet immár nemcsak a Lindt követi, a Burger King és az IKEA is bekapcsolódott az ASMR világába.

Akárhogy is vélekedjünk az ASMR-ról, annyi bizonyos, hogy bizonyos embereknek ez jelentheti a megnyugtató kikapcsolódást. Egy kis pihentető feltöltődést a suttogó szavakkal.

 

Szeretettel:

krausz_emma_aliras.png

 

 

 

Képek forrása:

Pexels.com & Pixabay.com

A bejegyzés trackback címe:

https://krauszemma.blog.hu/api/trackback/id/tr1215736658
Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása