Krausz Emma írásai

A mítoszok legyenek veletek!

Élménybeszámoló – A MythOff eseményről

2020. március 14. - krauszemma

6_1.pngA mítoszoknak helye van az emberek életében. Mi sem bizonyítja jobban, minthogy városi élet ide vagy oda, életünket mind a mai napig át- meg átszövik a történetek. Immár kisebb hagyomány épült ki a mítoszok elmesélésére, újra beépítésére a mindennapjainkba. A MythOff esemény keretében kicsik és nagyok egyaránt ráismerhetnek önmagukra, közelebb kerülhetnek a világ értékőrző kincseihez. Zalka Csenge Virágot kérdeztem a MythOffról és a történetmesélés szokásáról.

 

 

 

 

Kicsi koromtól fogva elbűvöltek a mítoszok. Valahol ez már korábbról kezdődik, mint az iskola ötödik osztálya, amikor mindenki próbálta átlátni több-kevesebb sikerrel a görög istenek szövevényes és bonyolult hálóját. Egy régi, polcon kallódó Trencsényi-Waldapfel könyvből és mindenféle képes albumból ismertem meg a görög istenek történetét. Imádtam, hogy amennyi történet, annyi elképzelés élt az istenekről, mindegyikben más, idő öregbítette arcukat mutatták meg.

Gyerekkoromban is szerettem írni, alkotni, mítoszokat újragondolni. Egyetemista koromban már nemcsak a görög kultúrkörhöz kapcsolódtam, hanem az északi történetek foglalkoztattak, különösen Thor–Loki szórakoztató kalandjai a hét világban. Kiváló táptalaja volt az alkotásnak, lehetőséget adtak, egy terepet az írás gyakorlására.

5.pngNemrégiben Fanni mutatta, hogy van ez a MythOff esemény, menjünk el együtt. Így először 2019 júliusában hallgattam meg a történetmesélők epikus mítoszharcát. Először is van egy téma – adott esetben a foci világbajnokság és természetvédelem –, amit hat különböző történetmesélő körbejár, majd páronként összemérik történetük és mesélői adottságaikat, mi közönség pedig egy szavazólap és hívószó segítségével eldönthetjük, melyik mese tetszett nekünk igazán.

Legutóbb az esemény 2019. november 13-án került megrendezésre a Premier Kult Caféban. A téma ezúttal a bestiáriumok, azaz a mítoszokban előforduló mitikus teremtmények felbukkanása volt. Ismét hatan mérték össze tudásukat, hallhattunk ismert és kevésbé ismert teremtéstörténeteket a görögöktől (a görög istenek családfáiról röviden, Meduszáról), de olyan egzotikus csemegéket is, mint a Salamon-szigetek varázserdejében lakozó ősi lényekről, japán mitológia rókatündéreiről vagy a hantik medveként újjászülető szellemasszonyáról. Ez az alkalom is hihetetlen jókedvvel, baráti, bizalmas légkörben telt – aminek köszönhetően igazán éltek és hatottak ezek a történetek.

Zalka Csenge Virággal – mesemondóval, a magyar Mítoszok Csatája alapítójával – készítettem interjút, három plusz egy kérdésben kérdeztem őt a történetmesélésről, az eseményről.

Mióta foglalkozol mesékkel és mítoszokkal? Vagy éppen azt is kérdezhetném, miért pont mesék?

Tizennégy éve vagyok hivatásos mesemondó, de a mítoszokat már gyerekkoromban is nagyon szerettem. Főleg kamasz koromban rengeteg mitológiáról szóló könyvet gyűjtöttem össze, rajzolgattam az istenek családfáit, meg ilyesmi (ez még PJE, Percy Jackson Előtt volt). Valamiért nagyon vonzott a mítoszok világa, a színességük, a sok kaland és átváltozás, az, hogy mindennek megvolt a maga istensége. Emlékszem rá, egyszer kihívott a történelemtanár mitológiából felelni, aztán tizenöt perc után visszakergetett a helyemre, mert áttértem a görög-római istenekről az egyiptomiakra is… :)

Honnan jött a MythOff ötlete?

A MythOff ötlete Clare Murphy ír mesemondótól származik, aki tíz évvel ezelőtt kitalálta néhány svéd és norvég mesemondóval együtt, hogy legyen olyan rendezvény, ami a mitológia élőszóban, felnőtteknek való népszerűsítéséről szól. Ők találták ki a játékos verseny-formátumot is. Később, amikor Amerikában tanultam, én lettem a MythOff egyik kurátora, és azóta is ketten szervezzük a rendezvényeket a világ körül.

Mit gondolsz, mi a mítoszok és mesék mai jelentősége?

A Mítoszok Csatájában azt szeretem, hogy megmutatja, mennyire másak ezek a történetek, ha élőszóban mesélik őket. Ki-ki tanul valamennyi mitológiát a suliban, de teljesen más élmény eljönni egy Mítoszok Csatájára. Minden mitológia telis-tele van különleges elemekkel, de valahol mégis az egyetemes emberei kulturális örökség részei, és megmutatnak sokat abból, hogy a világ különböző pontjain, a történelem különböző korszakaiban élő emberek miben gondolkodtak máshogy, mint mi, és mit éreztek nagyon hasonlóan.

Milyen mesés programokkal kedveskedtek a jövőben a hallgatóságnak?

Már szervezzük a következő Mítoszok Csatáját! Emellett mindannyiunknak megvannak a saját fellépései is, természetesen. Tervbe van véve továbbá, hogy valamikor szervezünk egy Eposznapot is, amikor egy nap alatt, közösen végigmondunk egy egész eposzt. Már alig várom!

 

További információkért keressétek fel a következő honlapokat:

MythOff | Az események Facebook-oldala 

A mítoszok legyenek veletek!

 

Szeretettel:

krausz_emma_aliras.png

 

 

Képek forrása:

Pexels.com & Pixabay.com

A bejegyzés trackback címe:

https://krauszemma.blog.hu/api/trackback/id/tr815522912
Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása