Krausz Emma írásai

Hogyan tanítok járvány idején?

Néhány gondolat a távoktatásról

2020. március 21. - krauszemma

1.pngEgy váratlan és szokatlan helyzetet teremtett a koronavírus-járvány. Fejlesztőtanárként különösen kihívásokkal teli, hogyan tartsam meg mindazokat az órákat, amelyek elősegítik a gyerekek további fejlődését. Ezért is határoztam el, hogy néhány gondolatot megosztok veletek arról, hogyan készítettem elő a fejlesztés menetét, miben tudom segíteni a saját feladatomat és szülőket.

A koronavírus-járvány nagy hatással és jelentőséggel bír az oktatásra. Egyelőre még nem látjuk előre, hogy pontosan mennyi idő, amíg a tanulás távoktatásban zajlik, mennyire lehet hatékony, hiszen nagyon hirtelen kell egy választ és megoldást hozni a kihívásra. Az biztos, hogy az egyik legfontosabb, amit tanárként tehetek, hogy a háttérből segítem a szülőket. Napról napra változnak a dolgok, az álláspontok, és ehhez alkalmazkodni, különösen nagycsaládosként igencsak nehéz. Kellenek ugyanakkor a sarokpontok, a feladatok, hogy egy keretet adjunk a célnak – legyen az olvasástanulás vagy érettségire való felkészülés. Ehhez viszont az kell, hogy a saját és szülők által megteremthető közegben, adott tárgyi feltételekkel jöjjön létre a távoktatás.

21.pngMit is értek ez alatt? Fejlesztőként azt látom, hogy most a figyelmünk szórt, sokfelé, sok információt és tartalmat kell – köztük álhíreket – szűrnünk, emellett – amennyiben ez biztosított – otthoni munkára kell átállnunk, tartalékainkat sorba venni, a családunk valamennyi tagját segíteni. Ebbe az amúgy is szoros és szorongással teli munkarendbe érkezik a távoktatás.

Fontosnak tartom, hogy a távoktatás lehetőség szerint a szülők kéréseinek és a saját kéréseimmel összehangoltan működjön. Mindazokat a feltételeket biztosítanom kell, amelyekre képes vagyok, ugyanakkor azt is el kell fogadnom, hogy ha egy szülő adott esetben – érthető módon – sem anyagilag, sem időben nem tudja egyelőre megoldani a távoktatást. Őket abban tudom segíteni, hogy a megosztott anyagokkal adok egy mankót, egy hálót a későbbi gyakorláshoz.

Igencsak fontos szempont volt a távoktatás optimalizált kialakításában, hogy egyfókuszú legyen. Fentebb már említettem, hogy a figyelmünk rendkívül szórt, igénybe van véve, ezért az a legjobb, ha lehetőleg egy platformon történik az egész távoktatás, nem három vagy többféle applikáción keresztül, hiszen nehézzé válik a nyomon követése a házi feladatoknak, gyakorlásnak.

Kérdés megint csak, hogy eltérő közegben (kisebb, szegényebb községekben) miként valósulhat meg a digitalizált távoktatás, milyen terhet ró az amúgy is elfoglalt családokra és tanárokra egyaránt. Hiszen mindannyiunknak látni kell azt, hogy bár most sokan otthon maradnak, a pedagógusok otthonról intézik az óráikat, ez nem jelenti azt, hogy nem csinálnak semmit. A tanárok mind azon vannak, hogy ebben a helyzetben az előmenetelt segítsék, de legfőbb, keretet adjanak a napnak.

Bár sok mindent el lehet mondani az internetről, az biztos, hogy szerencsések vagyunk abban, hogy a 21. század számos megoldást nyújthat (ahol a tárgyi feltételek adottak!) a távoktatás megtervezésében. Miután március 13-án bejelentették, hogy az egyetemeken túl az iskolák is bezárnak, a fejlesztőház, ahol dolgozom, úgy határozott, hogy a protokollnak megfelelően ők is követik az iskolák példáját. Mi pedig fejlesztők elkezdtünk szintén távoktatásban gondolkodni.

A következőben csak a saját megoldásaimat közölhetem. Ezek nem tuti tippek, hiszen ahány gyerek, ahány ember, annyi megoldás létezhet. Fejlesztőként dolgozom, logopédiát tanulok, tehát minden szintérre – alsó-, közép- és felsőoktatásra – rálátásom van, hogyan alakulnak az oktatás mikéntjei. Számomra egyik kiemelt tényező volt, egy egységes felület, fokozatosság, kis gyakorlás bevezetése.

Mivel március 13. óta csak egy hét telt el, még én magam is tapasztalom, hogyan működik a távoktatás. Sok mindenre lehetőséget ad, de vannak hátrányai is, pl. az írás fejlesztésében vagy az eszközök (amik elengedhetetlenek egy fejlesztésben a szemléltetésben) használatában. Éppen ezért, amiket leírok, nem kőbe vésett dolgok, hiszen számtalan tanári stílus van, ki jobban szeret kooperatív feladatokkal aktivizálni, kinek az előadói készségei jobbak – ezért ez csak egy megoldás a sok közül, a számomra, az én tanári stílusomnak ebben a vírushelyzetben a legkézenfekvőbb és megfelelőbb.

2.pngSajátos helyzet állt elő, igaz, nekem kisebb létszámú „osztályt” kell koordinálnom és vezetnem, így is sok tervezést igényel, hogyan hozzuk létre és adjunk lehetőséget a kontaktóráknak. Amellett döntöttem, hogy létrehozom a Google Drive felületen a saját virtuális osztálytermemet, ahol minden gyermekről egy-egy fejlesztésmappát vezetek. A fejlesztésmappába felkerülnek mindazon anyagok, ahol éppen tartunk, hétről hétre, alkalomról alkalomra beillesztek egy mappát feladatlapokkal és gyakorlással. A mappákon túl van egy házifeladat-dokumentum, ebben dátumra pontosan feltüntetem, hogy mikkel készülök a gyerekeknek, mik azok a dolgok, amiket otthoni gyakorlással, szinten tudjuk tartani a gyermek fejlődését.

Mivel eltérő korcsoportú gyerekekkel dolgozom, eltérő feladatokkal kell készülnöm. Nagy a szórás abban is, hogy milyen feladattípusokat tudok létrehozni. Sok, már meglévő tankönyvi, foglalkoztatófüzet példáit digitalizálom vagy teszem elérhetővé. A hagyományos típusú, vágd ki, tedd egymás mellé, párosítós feladatok mellett számos applikáció van, amely segíti a tanulást – tanulókártyák, memóriajátékok, digitális táblák kivonatai.

Amellett, hogy a fejlesztőterv szerint haladunk, még mindig kellenek a kontaktórák. Ezek többnyire vagy a Facebook- vagy a Skype-alkalmazásban történik. Természetesen, amennyiben erre nincs lehetőség, háttérből, kis gyakorlásokkal tartjuk a kapcsolatot, amennyiben kérik a szülők, ötleteket adok arra, hogy milyen játékos foglalkoztatás valósítható meg a délutánokban.

A Drive-ban azt kedvelem nagyon, hogy a sok e-maillel vagy Facebook-üzenettel szemben könnyebben visszakereshető, és amint történik egy változás, ellenőrizhető. Mivel felhőalapú rendszer, szülő és tanár egyaránt megoszthat egymással tartalmat, javítható, cserélhető, egyszerűen kezelhető, és asztali alkalmazásként is letölthető.

Néhány oldalt, lehetőséget összeszedtem arra, hogyan is lehet otthon gyakorolni, milyen adattárak, tankönyvek érhetőek el jogtisztán és ingyenesen. Van néhány alkalmazás is, amely segíthet az otthoni tanulásban.

Végezetül fontosnak tartom elmondani, hogy ez a helyzet teljesen váratlanul ért minket – idő és leginkább türelem kell. Türelem a tanárokhoz, a szülőkhöz, önmagunkhoz és egymáshoz.

 

 

Digitalizált anyagok, elérhető tankönyvek:

Sulinet Tudásbázishttps://tudasbazis.sulinet.hu/hu

Ingyenes Mozaik tankönyv | https://www.mozaweb.hu/

ZANZAhttps://zanza.tv/

Applikációk:

Kingáriumhttp://kingarium.blogspot.com/

Rengeteg hasznos online elérhető applikációval, szókirakós készítővel, keresztrejtvényes feladattal.

Villanókártya-készítő https://www.cram.com/

Kahoot! | https://kahoot.com/

 

Szeretettel:

krausz_emma_aliras.png

 

 

Képek forrása:

Pexels.com & Pixabay.com

A bejegyzés trackback címe:

https://krauszemma.blog.hu/api/trackback/id/tr3515541576
Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása