Krausz Emma írásai

Bullying – Amire nincsenek szavak

2018. augusztus 20. - krauszemma

20_1.pngKözvetve vagy közvetlenül egyre több gyereket és felnőttet érint a bullying. Az esetek számos kérdést fölvetnek: mi is ez a jelenség, miből vehető észre, és hogyan tehetünk ellene?

 

  

 

 

 

 

 

Fontosnak tartom, hogy az Osztálykép egyik kiemelt témájával, a bullyingról is beszéljünk. Magyarul a bullying jelentése nehezen meghatározható, hasonló értelemben használják rá a 'terrorizálást', 'szekálást' és 'megfélemlítést'. A kifejezés alatt azt a fajta bántalmazást értjük, amely ismétlődésszerűen, folyamatosan jelen van két személy vagy személy és csoport között. A két fél közötti erőviszonyok minden esetben egyenlőtlenek, és ahogy a megalázásnak számos fajtája – fizikai, érzelmi és szóbeli ­–, úgy sokféle színtere is létezik. Ugyanúgy előfordulhat az iskolában, ahogy a munkahelyen vagy otthon. A cikkben elsősorban az iskolai bullyingról, résztvevőiről, következményeiről és lehetséges megoldásairól lesz szó.

Az iskolai bullying ezerarcú. Az internetes közösségek színrelépésével a virtuális világban szintén feltűnik, a résztvevői és a cél ugyanaz marad. A résztvevők a megfélemlítő, az áldozat és a közönség (egyén vagy csoport), a cél a gyengébb feletti hatalomgyakorlás.

 

Sokszor a megfélemlítő azzal a szándékkal bánt másokat, hogy magát különlegesnek, egyedülállónak érezze. Gyakran társul mellé irigység vagy féltékenység, impulzivitás, jó fizikum, alacsony együttérzés és (látszólagos) magabiztos kisugárzás. Előfordul, hogy a tetteik mögött félelem és bizonyítási vágy húzódik, esetleg maguk is bántalmazott gyermekek, ahogy az Osztályképben Dávid.

 

Az áldozat kevés önbizalommal, alacsony önértékeléssel bír. Az osztály peremszélére kerülnek csendes, visszahúzódó személyiségükkel, és sebezhetőségük miatt könnyen célpontjaivá válhatnak a kortárscsoportoknak, ahogy például Ida a lányok körében.

A közönség az osztály, a közvetlen környezet. A kérdés, hogy mit cselekednek abban a helyzetben, amikor látják a megfélemlítő és áldozat közötti konfliktust. Hallgatásukkal tovább bátoríthatják a megfélemlítőt, amely súlyos következményekhez vezethet.

A hosszú távú, rendszeres bántalmazás az áldozatot mind mentálisan, mind szociálisan megviseli. Szorongásra utaló jeleket, pszichoszomatikus tüneteket mutat, fej- és gyomorfájásra panaszkodhat. Az iskolai teljesítménye folyamatosan csökken, a jegyei romlanak, keveset beszél a napjáról, és kerüli az iskolát. Előfordul, hogy droghoz, alkoholhoz nyúl, vagy legrosszabb esetben, kilátástalanságában öngyilkos lesz.

 

Hogy ez másként alakuljon, fontos a megelőzés, az osztály és társadalom szintjén történő változás. Ehhez két dolog kell: az áldozat önbizalma, elhiggye, képes a megfélemlítőkkel szembeszállni, és az, hogy a társadalom egésze – szülő, pedagógus és osztálytárs – kiálljon mellette, és helytelenítse az erőszakot.

Sok esetben még mindig az történik, hogy az áldozatot hibáztatják. Számos szexuálisan kihasznált nő kapja meg azt a véleményt, hogy kiprovokálta viselkedésével vagy öltözetével a bántalmazást. Az áldozat szégyelli a vele történteket, ezért nem kér segítséget. Noha éppen a bizalommal, az odafigyeléssel és tudatosítással érthetünk el a legtöbbet. 

További információ:

  • How to Stop a Bully (angolul, magyar felirattal) Ez a videó jól összefoglalja, hogy miről szól a bullying, és az áldozat hogyan léphet fel ellene hatékonyan.
  • Ways to Stop Bullying (angolul, angol felirattal) Újabb videó, ezúttal egy négylépcsős megoldási javaslattal, mit tehetünk a zaklatóval szemben.
  • Révész György: Iskolai bántalmazás. In: Kézdi Balázs (szerk.): Iskolai mentálhigiénés tanulmányok 47–71.Pécs,1998, Pannónia.
  • Kollár Katalin: Az erőszak megjelenési formái az iskolában. Embertárs 2005./2. 125-133.
  • Kék vonal - Gyermekkrízis Alapítvány 116-000
    Ha egyedül érzed magad, tudd, hogy mindig van segítség. Ezen a vonalon a bántalmazott gyerekek hívását fogadják.

 

Szeretettel:

krausz_emma_aliras.png

 

 

 

Képek forrása:

Pexels.com & Pixabay.com

 

A bejegyzés trackback címe:

https://krauszemma.blog.hu/api/trackback/id/tr1415520328

Krausz Emma interjú: Osztálykép - Ink, maps & macarons 2018.08.28. 08:32:41

[…] még ha nehezen ismerhetők fel a hatalmi játszmák, ki lehet belőle lépni. Bővebben az Bullying – Amire nincsenek szavak cikkemben olvashattok az iskolai […]
süti beállítások módosítása