Krausz Emma írásai

Dalpremier – Az XL azt jelenti, extranagy szeretet

„Szépek vagyunk, belső ragyogással, mert hagyjuk a lelkünket is megszólalni”

2020. szeptember 10. - krauszemma

blog_hu_1.pngA mai világban a test sokszor kerül a márkák és a címlapok kereszttüzébe. A társadalom nyomására jó néhányan láthatatlan elvárásokkal küzdenek, hogyan legyenek vékonyabbak, szebbek, miközben a valódi boldogság nem a számokban, hanem az egészséges jóllétben rejlik. Abban, hogy jól érezzük magunkat a bőrünkben. A következő cikkben bemutatom nektek ALISA-val készített közös dalunkat, ami a testet és életet ünnepli. Ez az XL means Xtra Love.

 

 

 

A dal története egészen tavaszra nyúlik vissza, amikor ALISA azon kezdett töprengeni, hogy nevet változtat. A Girl in the mirrorral érkezett egy sor ötlet, többek között a mentális egészséggel kapcsolatos témák, például az I’m okay (Jól vagyok) számcím, ami a testet és a jóllétet ünnepelte. Ez a cím akkor vetődött fel bennünk, amikor ALISA mesélt az amerikaiak szokásáról, hogy jellemzően minden hogy vagy? kérdésre annyival felelnek: jól vagyok, és valójában sokszor nem mondják el, hogy mit éreznek. ALISA végül júniusban újra megkeresett, hogy nincs-e kedvem dalszöveget írni ehhez a témához.

Sosem írtam dalszöveget, de megfogott kérdés, ezért minden, ami eszembe jutott, mondatokat, szavakat és érzéseket, leírtam ALISA-nak. ALISA pedig ritmus szerint rendszerezte és megzenésítette a gondolatokat, és hamarosan jött a kép – egy, a társadalom által kiközösített lányról, aki önmagát túlsúlyosnak látja, de szeretne ez ellen tenni.

A karantén elején, amikor minden elcsendesedett, sok időm volt átgondolni az elmúlt időszakot. Azért is írtam a személyes témákról, egy kicsit közelebb kerüljek önmagamhoz. Régóta küzdök a szorongással és pánikzavarral. Gyerekkoromtól kezdve aggodalmaskodónak számítottam, és mindent – saját biztonságomat keresve – túlgondoltam és racionalizáltam. Próbáltam ezek szerint, az előre gyártott forgatókönyvek szerint élni, de ezzel csak korlátoztam magam. Ráadásul sok esetben a szorongás nem oldódott, mert fals biztonságérzetbe kapaszkodtam.

blog_hu.pngKamaszkoromban megszenvedtem, hogy bár belül szorongtam és nehezen tájékozódtam az osztálytársaim világában, kívülről nyugodtnak tűntem. Ezért fel sem tűnt senkinek sem, hogy mélyen belül mi zajlik bennem. A félelmetes az volt, hogy nekem sem. Egyszerűen csak próbáltam sok más osztálytársamhoz hasonlóan beilleszkedni és valahol megélni az iskolai mindennapokat. A szorongás viszont magának követeli a figyelmet – rengetegszer féltem a hibáktól, a kiközösítéstől, és olyankor jött tudattalanul az önbüntetés. A kontroll volt a legjobb barátom, és a kontrollhoz tartozik a saját fegyelmezésem is. Így jött a szorongás mellé az evészavar.

Eleinte az egész nem volt több egyszerű felejtésnél. Félelmetesen bele tudtam (és tudok) feledkezni a munkába, és olyankor gyakran kaptam azon magam, hogy nem ettem az iskolában semmit. Először általában a nagymamámnál ettem, vagy otthon, ha készítettem valamit magamnak, és akkor már jócskán délután négy felé járt az idő.

Akkor az egész ártalmatlannak tűnt. Később, ahogy egyre tudatosabb lettem, és az egyetem világába bekerültem, a feszített vizsgák mellett valahogy komolyabbá vált a játék. Egyre jobban elcsaptam gyomrom mindenféle finomsággal vagy éppen ellenkezőleg, éheztem. A kedvencem volt a meggyes rétes – teleszórva porcukorral, és egész nap ezt a pillanatot vártam, megvegyem és megehessem.

Aztán furcsamód jelentkeztek a vércukor-ingadozások és hasfájások. Nem tulajdonítottam nekik nagyobb jelentőséget, mert sose volt rá érkezésem, tettem tovább a dolgom, diplomát szereztem diploma után, és bekerültem a nagybetűs életbe. Csakhogy a nagybetűs életben a szorongásom tovább fokozódott, és az evéssel lévő állandó se veled, se nélküled kapcsolatom egyszerre csak zátonyra futott. Eljutottam odáig, hogy hashajtót szedtem, és végtelenül büntettem magam.

Olyan szinten elrontottam a gyomrom, hogy napestig fájt. Ettől ijedtem meg igazán. Mert amikor a lelked nem képes megszólítani, jön a tested. A test sokkal őszintébb és könyörtelenebb. A test és lélek, ez a kettő, két elhanyagoló és bántalmazó kapcsolatban éltek egymással. Nem tudtam már nem észrevenni a jeleket, és kivizsgálásokra mentem.

Szerencsésnek mondhatom magam a környezetem miatt, a segítségük és a támogatásuk, hogy van kivel beszélnem a szorongásról, erőt adott. Azt is tudtam, hogy többé már nem akarom bántani magam, de a régi forgatókönyvek erősek és élénkek az emberben, nehéz őket meghaladni. Mind a mai napig tanulom, hogy az evés élet, az élet evés, és nincs is jobb, amikor a saját főztömet eszem.

blog_hu_2.pngEzért is örültem annyira, amikor ALISA üzent nekem a számmal kapcsolatban, és leírhattam minden gondolatom a témáról. Tudom, bármennyire is közhelyesnek tűnik, de így, a húszas éveim végén döbbentem rá, mennyi évig bántottam magam ahelyett, hogy szeretném olyannak, amilyen vagyok. Szóval minden igyekezetemmel azon vagyok, hogy jól érezzem magam. Nem másért, önmagamért.

Ez nem egyik napról a másikra történik, hanem sok-sok év alatt fog. Az ember fejében mindig ott vannak a régi forgatókönyvek, de tudom – erősebb vagyok, mert szeretném szeretni magam. Így ez a dal a türelem és elfogadás dala is – többek vagyunk egy számnál, a társadalom arcainál, egy márkánál. Szépek vagyunk, belső ragyogással, mert hagyjuk a lelkünket is megszólalni.

Örömmel mutathatom be elsőként ALISA, Girl in the mirror számát, a megzenésített szeretethimnuszt. Egy sor csodálatos ember is közreműködött az elkészítésében, a zenei alapban flrws. segített, a magyar dalszöveget pedig Sütő Fanni fordította. Végezetül – de nem utolsósorban – a mesés illusztrációkért ismét MargaréTaLány felel.

Köszönöm mindenkinek, hogy ez a szám megvalósulhatott!

 

 

 

 

XL =Xtra Love

 

Az XL azt jelenti, extranagy szeretet

Az XL azt jelenti, extranagy szeretet

 

A vonalaim az ég adta,

az egészség nem csak márka,

de több vagyok, mint a tükörképem.

Senki nem nyújt kezet,

egyedül táncolok,

a fejemben szóló dalra.

Tápláld magad, tápláld a szeretetet,

a rejtett bájad a legértékesebb.

 

Árnyakon és repedéseken túl,

ott lapul a fenyegetés,

amit érez, ha tükörbe néz,

és a megbánás földjére lép.

Minden szem tágra nyílik,

amikor az utcán sétál,

szomorú. és olyan szívesen elmondanám,

hogy nem az ő készülékében van a hiba.

 

Unja már az utálatot,

a mindennapos előítéleteket,

nem tud beilleszkedni,

nem adja fel magát,

de semmi sincs kőbe vésve,

semmi sincs megírva,

az igazság is eljön egyszer,

az öröm jobban illik hozzá,

az XL azt jelenti, extranagy szeretet,

az L meg, hogy nagyon szeresd magad.

 

A vonalaim az ég adta,

az egészség nem csak márka,

de több vagyok, mint a tükörképem.

Senki nem nyújt kezet,

egyedül táncolok,

a fejemben szóló dalra.

Tápláld magad, tápláld a szeretetet,

a rejtett bájad a legértékesebb.

 

 

Hogy őszinte legyek, én vagyok,

aki bent tartja a bánatot,

küzdhetnék a szokások ellen,

és nem hagynám, hogy elrepüljön mellettem az élet.

Volt valaki a múltamban,

megölelném a kislányt, aki voltam,

mert megérdemel mindent,

amit nem adtak meg neked.

 

Mi a szeretet és mi a félelem,

senki sem tudja, mi igaz,

Látod, már jól vagyok, és mosolygok,

bár nem gyógyultam még meg teljesen,

tudod, hogy elrejtem,

amit akarok,

látod, jól vagyok, az életem tökéletes,

bár van egy árnyoldala.

 

A vonalaim az ég adta,

az egészség nem csak márka,

de több vagyok, mint a tükörképem.

Senki nem nyújt kezet,

egyedül táncolok,

a fejemben szóló dalra.

Tápláld magad, tápláld a szeretetet,

a rejtett bájad a legértékesebb.

 

Az XL azt jelenti, extranagy szeretet

Az XL azt jelenti, extranagy szeretet

 

Sütő Fanni fordítása

 

Szeretettel:

krausz_emma_aliras.png

 

 

Illusztráció:

MargaréTaLány

A bejegyzés trackback címe:

https://krauszemma.blog.hu/api/trackback/id/tr9316196404
Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása