Krausz Emma írásai

Írók egymás között – Kedvelt zsánereim

2019. augusztus 11. - krauszemma

Az Írók egymás között legutóbbi témája a zsánerek voltak. Elsősorban azokat a zsánereket szeretném bemutatni nektek, amelyeket én is szívesen olvasok és írok, ezért a cikk egyfajta betekintést nyújt a zsánerek világába, tudni kell, hogy rengeteg fúzió és alzsáner jelenik meg az irodalomban. Lássuk, melyek a kedvelt zsánereim?

 

 

 

 

 

Na de először, mi az a zsáner?

Vagy inkább úgy is kérdezhetem, mi az, ami nem zsáner? Sokan egymás rokon értelmű kifejezéseként használják a műfajokat és a zsánereket, de az epigramma, eposz és társai nem egyenlők a zsánerekkel. Szerencse, hogy mostanában egyre többször találkozhatunk különféle zsánereket taglaló cikkekkel, amelyek nekem is sok segítséget nyújtottak a tájékozódásban. Gyakran érezheti az ember, hogy ha a zsánerekről beszél, egy útvesztőbe lépett, ugyanis megannyi fajtája létezhet és létezik, és ahogy az irodalom fejlődik, újabb közvetítő rétegek születnek meg az olvasók megszólítására. Végső soron ugyanis mindig is az a volt a cél, hogy az üzenet megtalálja a megfelelő csatornát.

Ebben a cikkben elsősorban azokat a zsánereket veszem alaposabban górcső alá, amelyeket magam is szeretek írni és olvasni. Minden zsánert a maga egyedi kedvelek, de tény, hogy ahogy az ember személyisége változik és felnő, mindig más bír erősebb hatással, más ragadja meg a figyelmét.

FANTASY

Első emblematikus zsáner a palettámon. Azt hiszem, hogy majdnem minden cikkemben megjelenik valamilyen formában a Harry Potter vagy a Narnia. Ez a kettő ugyanis erősen táplálkozik különféle mitológiai körökből, kelta, görög, keresztény történetekből, mely utóbbiak szorosan összefüggnek az ősi hagyományokkal és történetmeséléssel.

Talán mohóságnak tűnik, hogy pont ezzel a nagy falat zsánerrel kezdtem, de mivel szeretem a meséket, a mitológiát, így minden önálló világú high fantasyt és a mi a világunkhoz szorosan kapcsolódó urban fantasyt kedvelek. Utóbbit hajdanán töménytelen mennyiségben fogyasztottam, különösen, amikor véget ért a Harry Potter-könyv- és filmsorozat, Neil Gaiman rám bukkant, és igyekeztem valamennyi – még mindig tartozom magamnak és neki – regényét elolvasni. Emellett az urban fantasynak vannak bizonyos hajtásai, paranormális, természetfeletti romantikus vonalai, ahol a romantika kiemelten fontos – ezek is mind a zsánerek közti elmozdulást, sokszínűséget mutatja.

Valahol a fantasyban pont azt találtam meg, amit gyerekkoromban a mesék vagy mítoszok olvasásában, ugyanazt az erős történetszövési hajlandóságot és folytonosságot, amivel az írás átlényegül, sok esetben, ahogyan régebben tehették, mítosztémák átirataiban élnek tovább.

SCIENCE FICTION

 

Ez a zsáner, amit abszolút tisztelek. Többnyire olvasom, semmint írom, és próbálom megérteni, mert a science-fictiont a tökéletes gépezetként egymásba kattanó fogaskerekek miatt kedvelem. Azok a történetek mozgatnak meg elsősorban, amik akár a közeljövőben is játszódhatnak, a mai technikai vívmányokat gondolják tovább, és társadalmi szempontból közelítik meg a változásokat.

Nagy kedvencem Itó Projekt <\Harmónia> regénye, lélektani, társadalmi és filozofikus, minden, amit egy spekulatív irodalomban szeretek.
Jelenleg a hazai science fiction könyveivel ismerkedem, rengeteg szerepel a várólistámon, Brandon Hackett-től vagy Moskát Anitától.

 

 

 

 

YOUNG ADULT

Kimondottan a tizenkét és tizennyolc év közötti korosztályt megszólító zsáner. A témái közé sorolhatók az útkeresés, szexuális irányultság felfedezése, a gyász, a barátság és az iskolai élet nehézségei, kihívásai. Mégis, bár azt írtam, hogy a fő célközönségét a tinédzserek, idősebbek is szeretettel olvassák.

Különös, mert én inkább idősebb fejjel értékeltem igazán a Young Adult regényeket. Régebben már beszéltem arról, hogy én tinédzserként is elsősorban ismeretterjesztő könyveket vettem a kezembe, később találtak meg a Bűbájos Maryhez hasonló regények, és fokozatosan nyitottam az ifjúsági regények felé. Valóban, az is, hogy a megfelelő olvasmány a kezembe került, útkeresés volt. Most felnőttként sokkal tudatosabban keresem az ifjúsági regények között az engem is megszólítókat.

Különösen örülök annak, hogy egyre több ifjúsági regény bátrabban nyúl a nehezebb témákhoz is. Egyre több beszél nyíltan a családon belüli erőszakról és mentális betegségekről, vezet föl egy lélektani vonalat, mutatja be ezeknek személyiségformáló hatását.

Legutóbb két, hasonló, gyönyörű nyelven elbeszélt ifjúsági történet fogott meg: a Jégviráglányok és a Lány, darabokban.

NEW ADULT

Egy olyan zsáner, amelynek közönsége a fiatalfelnőtt réteg. Jellemzően huszonéveseket megszólító témákat dolgoz fel, mint az egyetem, párkapcsolat, szexuális együttlét, elszakadás az otthontól, munka világa vagy önállósodás.

Legtöbbször realista New Adult regényeket olvasok, és megint csak a lélektani vonalat keresem. Általában a saját életemben lévő nehézségekre keresek – látszólag – kézenfekvő megoldásokat, valójában azt szeretem bennük, hogy folyamatosan kérdeznek. Kapunyitási pánik? Párkapcsolati nehézségek? Önállósodás?

Különösen közel áll a szívemhez valamennyi Colleen Hoover-regény vagy az örök kedvenc (mágikus realista) Sarah Addison Allen. Az utóbbiban különösen azt szeretem, ahogy rámutat a világunk hétköznapi csodáira, arra, hogy a csoda mindig is bennünk és a világban létezett.

Ez a zsánerkörkép egy kísérlet volt. Ha megfigyeltétek, a zsánerek valóban szorosan összefüggnek, több kapcsolódási pontot is látunk. Rengeteg ötvözet létezik, beszélhetünk például történelmi-romantikus vagy fantasy-kaland regényekről. Vannak tipikus zsánerpárok vagy zsánercsoportok, de alapvetően csak az író fantáziájára van bízva, hogy mikkel dolgozik szívesen. Márpedig arról tudjuk, hogy határtalan.

Ti milyen zsánereket szerettek írni-olvasni?

 

A többiek véleményét a nevükre kattintva olvashatjátok:

 

Szeretettel:

krausz_emma_aliras.png

 

 

 

Képek forrása:

Pexels.com & Pixabay.com

A bejegyzés trackback címe:

https://krauszemma.blog.hu/api/trackback/id/tr5015520368
Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása